Nowoczesna edukacja dla naszych dzieci
2024-12-04
Nasza szkoła w dalszym ciągu korzysta z ogólnopolskiego programu Laboratoria Przyszłości, którego celem jest rozwój nowoczesnych umiejętności uczniów oraz przygotowanie ich do wyzwań współczesnego świata. Dzięki funduszom pozyskanym z programu 2 lata temu, udało nam się zakupić nowoczesne wyposażenie edukacyjne, które poszerza możliwości nauczania
i rozwijania kreatywności oraz praktycznych umiejętności uczniów. W naszej pracowni znajdują się teraz między innymi Gogle VR, klocki konstrukcyjne, drukarka 3D, profesjonalne narzędzia plastyczne, nagłośnienie, dyktafony oraz wiele innych.
Tegoroczną pracę ze sprzętem rozpoczęliśmy już w pierwszym dniu szkoły podczas Akademii rozpoczęcia roku szkolnego wykorzystując zakupione nagłośnienie. Nowe nagłośnienie czy dyktafon to cenne narzędzia, które wzbogacają nasze zajęcia o aspekty audio. Dzięki nagłośnieniu możemy organizować zajęcia i wydarzenia szkolne na większą skalę, zapewniając lepszy odbiór treści przez wszystkich uczestników. Dyktafon natomiast otwiera możliwości nagrywania wywiadów czy różnych dźwięków, dzięki czemu uczniowie mogą uczyć się tworzenia własnych treści audio. Ta praktyczna forma pracy rozwija umiejętności komunikacyjne i techniczne. Jedno z nagrań z wykorzystaniem sprzętu i programu komputerowego można obejrzeć na naszej stronie internetowej w zakładce „Dla uczniów” – Młody Meloman oraz w TUTAJ.
W galerii na stronie szkoły można również zobaczyć akademie z okazji Święta Niepodległości czy pasowania pierwszoklasistów, podczas których również było wykorzystywane nagłośnienie.
Aparat cyfrowy zakupiony w ramach programu towarzyszył nam podczas wyjścia na „Planszówki pod Szyndzielnią”, gdzie nasi uczniowie mogli pograć w przeróżne gry logiczne, strategiczne, zręcznościowe i wiele innych.
Również we wrześniu nowi uczestnicy koła geograficznego mieli możliwość zapoznania się
z funkcjonowaniem Gogli VR. Wirtualna rzeczywistość pozwala uczniom zanurzyć się
w interaktywnych, trójwymiarowych środowiskach, co w wyjątkowy sposób wzbogaca naukę. Dzięki goglom VR nasi uczniowie mogą podróżować w czasie i przestrzeni, odwiedzając miejsca, które na co dzień są poza ich zasięgiem – od egzotycznych krajobrazów po wnętrza ludzkiego ciała. Taka forma nauki sprzyja lepszemu zrozumieniu skomplikowanych zagadnień z zakresu geografii, biologii czy historii. Uczniowie klas szóstych poznawali budowę Układu Słonecznego oraz mogli poczuć się jak w statku kosmicznym. Nauka przez doświadczenie zwiększa zainteresowanie przedmiotami oraz rozwija wyobraźnię i myślenie przestrzenne.
W październiku uczniowie klasy 1c korzystali z różnych rodzajów klejów zakupionych
w programie do realizacji prac plastycznych. Kleje były wykorzystywane do łączenia różnych materiałów, takich jak papier czy tkaniny, co pozwalało na eksperymentowanie z formami
i strukturami. Dzięki nim nasi podopieczni mogli tworzyć prace plastyczne, które rozwijały umiejętności manualne i kreatywne myślenie. Praca z klejami umożliwiała także zrozumienie ich właściwości, takich jak czas schnięcia, przyczepność czy trwałość, co okazało się przydatne w wielu projektach
Na lekcjach plastyki i koła plastycznego uczniowie tworzyli kompozycje malarskie przy użyciu farb, pędzli i taśmy zakupionych w ramach programu.
Tradycyjne, ale niezwykle cenne narzędzia plastyczne są niezastąpione w rozwijaniu wrażliwości artystycznej i wyobraźni uczniów. Korzystając z farb czy kredek, uczniowie uczą się wyrażać swoje emocje i pomysły, co jest istotnym elementem ich rozwoju osobistego. Wprowadzenie nowoczesnych narzędzi plastycznych pozwala na realizację bardziej złożonych projektów, które łączą różne techniki i umożliwiają swobodną ekspresję twórczą. Dzieci, tworząc w różnych technikach, rozwijają zdolności manualne, uczą się precyzji i cierpliwości oraz odkrywają swoje artystyczne talenty.
Uczniowie tworzyli także właśnie projekty krawieckie korzystając z maszyny do szycia.
Poniżej zdjęcia z różnego rodzaju działania z użyciem akcesoriów zakupionych w ramach programu (nożyczek, nożyków, włóczek, klejów na gorąco itp.)
Starsi uczniowie na lekcjach plastyki tworzyli "Zamki obronne", a akcesoriami których używali były również nożyki, nożyczki i kleje na gorąco.
Dzieci przebywające na świetlicy szkolnej korzystały oczywiście z długopisów 3D. Wykonywały projekty zaproponowane przez nauczyciela lub realizowały własne pomysły.
Na lekcjach chemii w ostatnich miesiącach uczniowie klas 7 badali właściwości różnych substancji m.in. poznawali gęstość, tworząc kolorowe tęcze w probówkach. Poznawali również różne metody rozdzielania mieszanin. Uczniowie klas 8 natomiast przy pomocy wskaźników - wywaru z czerwonej kapusty, sprawdzali odczyn substancji, z których codziennie korzystamy - kosmetyków, środków czystości oraz środków spożywczych.
Jak co roku uczniowie uczęszczający na zajęcia koła 3d pierwszą część kursu zakończyli zadaniem kulminacyjnym - samodzielnym wykonaniem zwierzątka w technice Low Poly. Znowu się udało. Powstały "kanciate" pieski, kotki, liski i niedźwiadki. Gotowe projekty uczniów nabrały fizycznych kształtów dzięki drukarce zakupionej ze środków Laboratoriów Przyszłości.
Druk 3D otwiera przed naszymi uczniami zupełnie nowe perspektywy, ucząc ich jak pomysły mogą przeistoczyć się w realne przedmioty. Druk 3D pozwala na realizację innowacyjnych projektów edukacyjnych – od modeli matematycznych, przez elementy przyrody, po własne kreatywne pomysły uczniów. To praktyczne narzędzie pomaga rozwijać zdolności techniczne oraz inspiruje do tworzenia, testowania i udoskonalania projektów.
Dzięki programowi Laboratoria Przyszłości dzieci uczą się nie tylko podstawowych przedmiotów szkolnych, ale również rozwijają zainteresowania, które mogą stać się podstawą ich przyszłej kariery zawodowej. Takie podejście do nauczania jest szczególnie istotne w dzisiejszych czasach, gdzie technologia staje się nieodłączną częścią życia i pracy. Zapraszamy do śledzenia naszych działań edukacyjnych, które pozwalają naszym uczniom poznawać świat w nowoczesny, interaktywny sposób.